PEUGEOT a závody: 130 let rekordů a vítězství

PEUGEOT a závody: 130 let rekordů a vítězství

Značka Peugeot má v sobě soutěživého a inovativního ducha. Už 130 let ji pohání neutuchající vášeň pro automobily. Toto cenné dědictví je poznamenáno slavnými úspěchy na okruzích a tratích po celém světě. Všechny tyto okamžiky, kterými se Peugeot zapsal do historie motoristického sportu, odhalí výstava s názvem „Peugeot a závody: 130 let rekordů a vítězství“, která se koná od 21. března do 30. září 2025 v muzeu L’Aventure Peugeot ve francouzském Sochaux.

Nezapomenutelné úspěchy – od silnice po závodní okruhy

První závod na světě, první vítězství! Historie Peugeotu v motoristických závodech začala v roce 1895, kdy se značka zúčastnila vůbec prvního automobilového závodu na světě: slavného Paris-Bordeaux-Paris. První cenu získal čtyřmístný Peugeot s posádkou Koechlin (jezdec) / Rubichon (mechanik).

Peugeot napsal mnoho kapitol motoristické historie s modely, které se staly skutečnými ikonami. Legendární Peugeoty 404 a 504 ovládly závody v Africe, vůz 205 T16 se nesmazatelně zaryl do paměti všech fanoušků rallye, zatímco speciály 905 a 908 triumfovaly v závodu 24 hodin Le Mans, modely 405 T16 a 208 T16 Pikes Peak se pak zařadily mezi vítěze nejslavnějšího amerického závodu do vrchu v letech 1988, 1989 a 2013… A připomeňme také sedm titulů značky v Rallye Dakar v období 1987 - 1990 a poté i v letech 2016 - 2018. Tato vítězství upevnila pozici Peugeotu jako klíčového hráče v motoristickém sportu.

Peugeot se neprosadil pouze v automobilových závodech, ale také v těch cyklistických a motocyklových. A i ty výstava „Peugeot a závody: 130 let rekordů a vítězství“ připomene, včetně deseti vítězství v Tour de France mezi lety 1905 a 1977 nebo rekordů motocyklu P515 z roku 1934.

Dynamická retrospektiva

Půl roku trvající výstava v kolébce značky Peugeot, v Sochaux, ukáže sportovní úspěchy značky v novém světle. Nabídne také výběr archivních snímků i legendárních modelů z historie. Mezi 40 vystavenými vozy si návštěvníci budou moci prohlédnout například Type 3 (účastník závodu Paris-Brest-Paris v roce 1891), 302 Darl'mat Sport, 404 z East African Safari, 504 Coupé V6, 205 T16, 908 HDI nebo i spektakulární Peugeot 3008 DKR MAXI. A mnoho dalších modelů, které pomohly vytvořit sportovní renomé značky.

Součástí retrospektivy budou i setkání, besedy a další události. Tato výjimečná výstava vtáhne návštěvníky do světa, kde se setkávají automobily, motocykly i jízdní kola, aby vyprávěly příběhy vášně, inovací, rekordů a vítězství. Jedná se událost, kterou by si žádný nadšenec automobilové historie neměl nechat ujít.

Historie značky Peugeot v motoristickém sportu

První závod na světě, první vítězství

Historie Peugeotu v motoristickém sportu začala před 130 lety. V červnu 1895 se konal první skutečný měřený automobilový závod: slavný Paris-Bordeaux-Paris. Do cíle sice jako první dorazil vůz Émila Levassora (Panhard & Levassor), avšak měl pouze dvě sedadla. Pravidla stanovovala, že cena bude udělena pouze vozům s více než dvěma sedadly. Proto byla první cena udělena čtyřmístnému Peugeotu Koechlina a Rubichona.

Revoluční motor

20.století začalo rekordem. Peugeot si stanovil cíl překročit rychlost 150 km/h v době, kdy běžné vozy dosahovaly jen 50–60 km/h. K tomu tým inženýrů, přezdívaný „Charlatans" („Šarlatáni), vyvinul revoluční motor Peugeot L76.Tento závodní vůz měl klasický, ale velmi lehký podvozek, čtyřválcový motor o objemu 7 600 cm³ a o výkonu 148 koní při 2 200 ot./min. Co ho však činilo výjimečným, byl unikátní systém rozvodu motoru. Magická kombinace zahrnovala: dvojitý vačkový hřídel v hlavě, polokulovitou hlavu válců a čtyři ventily na válec skloněné pod úhlem 45°. Díky desmodromickému systému ventilů, který umožňuje jejich kontrolu při otevírání i zavírání, lze zvýšit otáčky motoru a tím i jeho výkon při nižším objemu. Tento motor sice nebyl prvním se čtyřmi ventily na válec, ani první s dvojitým vačkovým hřídelem v hlavě válců, a dokonce ani první s hemisférickou hlavou válců. Nicméně byl prvním na světě, který všechny tři tyto technologie zkombinoval dohromady. Maximální rychlost vozu byla ohromující: 190 km/h! Tehdejší inženýři tehdy svorně tvrdili, že „Bude navždy doba před a po L76.“

S tímto vozem pak Jules Goux zvítězil na francouzské Grand Prix ACF v roce 1912, a dokonce i na legendárním okruhu Indianapolis v roce 1913. Následníci jako L3 (1913), L45 (1914) nebo L25 (1914) pak slavily úspěchy na okruzích a závodech po celém světě.

Závody jako reklama

Ve 30. letech chtěl Peugeot propojit motorsport s běžnými sériovými vozy, aby podpořil jejich image a prodej. V roce 1929 uvedl úspěšný model Peugeot 201, který masově vyráběl, a ačkoliv neexistovala oficiální závodní verze, mnoho těchto vozů startovalo v rallye.

Poté, co Peugeot ohromil veřejnost rychlostí svých vozů, chtěl poukázat i na jejich spolehlivost a odolnost, proto se vrhnul do nejnáročnějších rallye světa, které byly výzvou jak pro řidiče, tak pro mechaniku. V těchto soutěžích se v 50., 60. a 70. letech prosazovaly zejména modely Peugeot 203, 403, 204, 304, 404 a 504.

V 80. letech značka Peugeot zazářila v Mistrovství světa v rallye s modelem 205 T16, který následně bodoval i na Dakaru. Podobně zde triumfoval i model 405 T16. který v letech 1989 a 1990 vyhrál a roku 1990 dokonce obsadil kompletní stupně vítězů.

Na přelomu tisíciletí se Peugeot vrátil do WRC a s 206 WRC získal titul World Manufacturers’ Champion (Mistr světa konstruktérů) 2000, 2001 a 2002.

Zpátky k maximální rychlosti

Na začátku 90. let se Peugeot znovu stal oficiálním týmem na závodních okruzích, zejména na trati v Sarthe (Le Mans). S modelem 905 se účastnil závodu 24 hodin Le Mans a vstoupil do Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Model 905 sbíral jedno vítězství za druhým: Suzuka, Magny-Cours, Mexiko, Silverstone a Donington. Čtyřiadvacetihodinovkou ve Le Mans v letech 1992 a 1993 pak završil historický hattrick.

Ve Formuli 1 už Peugeot nezažil tak výrazné úspěchy. Do tohoto dobrodružství se značka zapojila v letech 1994 až 2000, kdy dodávala motory týmům McLaren, následně Jordan, a nakonec Prost Grand Prix.

V roce 2005 Peugeot oznámil rozhodnutí postavit se nové technologické výzvě: vyhrát 24 hodin Le Mans s vozem poháněným HDi dieselovým motorem

vybaveným filtrem pevných částic. Tento cíl byl splněn v roce 2009, kdy model 908 HDi FAP dosáhl dvojitého triumfu.

Datum zveřejnění

21.3.2025

Zdroj informací

Stellantis

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2594 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál